Προμήθειες

  • Απόφαση 554/2025 Έβδομο Τμήμα

    Πρόεδρος: Μαρία Βλαχάκη, Αντιπρόεδρος

    Εισηγητής: Ιωάννης Νταλαχάνης, Πάρεδρος

    Ημ/νία Δημοσίευσης: 6.5.2025

    Κρίσιμες διατάξεις: άρθρα 41, 328 παρ. 3 και 336 παρ. 1 ν. 4700/2020, 18 παρ. 1 και 75 παρ. 1 και 4 του ν. 4412/2016.

    Κρίσιμες σκέψεις: 4, 7, 15, 21, 22, 24, 25

    Τίτλος: Αδικαιολόγητα περιοριστικοί όροι συνιστούν ουσιώδη πλημμέλεια του διαγωνισμού, διότι πλήττουν εν τοις πράγμασι την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού.

    ……………………………………………………

    Προσφυγές ανάκλησης. Προϋποθέσεις θεμελίωσης εννόμου συμφέροντος παρεμβαίνοντος. Κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των υποψηφίων. Τυχόν περιορισμοί ως προς την πρόσβαση των οικονομικών φορέων στον διαγωνισμό πρέπει να δικαιολογούνται από επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος και να αποδεικνύεται ότι ο σκοπός, για τον οποίο θεσπίστηκαν, δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εξίσου αποτελεσματικά με λιγότερο περιοριστικούς για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού όρους. Ορθώς με την προσβαλλομένη έγινε δεκτό ότι η απαίτηση του άρθρου 2.2.6.1 της διακήρυξης η τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των υποψηφίων αναδόχων να κρίνεται βάσει της προσκόμισης από αυτούς έξι εκτελεσθεισών εντός χρονικού διαστήματος έξι και πλέον ετών συμβάσεων, αθροιστικού ποσού τουλάχιστον στο ήμισυ της προϋπολογισθείσας δαπάνης, κάθε μία εκ των οποίων να περιλαμβάνει την προμήθεια και διανομή τουλάχιστον δύο ή έξι, κατά περίπτωση, εκ των περιγραφόμενων συναφών ειδών, σε τουλάχιστον τρεις χιλιάδες ωφελούμενους και σε ποσοστό τουλάχιστον 25% σε αξία ή ποσότητα των αντίστοιχων ειδών της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο, είναι υπέρμετρα περιοριστική. Κρίση ότι με το επίμαχο άρθρο της διακήρυξης εγκαθιδρύεται ένα σχήμα απόδειξης της απαιτούμενης εμπειρίας που είναι δυσανάλογα περιοριστικό, χωρίς να αποδεικνύεται η αναγκαιότητα θέσπισης αυτού από τα έγγραφα της σύμβασης ούτε, όμως, και από το περιεχόμενο των ένδικων προσφυγών. Εξάλλου, η διεύρυνση του αντικειμένου της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο δεν τυγχάνει ποιοτικώς και ποσοτικώς τόσο ουσιώδης ώστε να δικαιολογεί τη διαφοροποίηση προς το αυστηρότερο στα κριτήρια επιλογής. Άλλωστε, η προσφυγή των υποψηφίων αναδόχων στις ικανότητες τρίτων ουδόλως δύναται να θεραπεύσει τη δυσαναλογία του τεθέντος κριτηρίου, καθώς αυτή κρίνεται αυτοτελώς και όχι σε συνάρτηση με το ότι η διακήρυξη προβλέπει τη στήριξη στις ικανότητες τρίτων. Ούτε ασκεί οποιαδήποτε επιρροή η εμπλοκή των διαχειριστικών αρχών ή των ενδιάμεσων φορέων διαχείρισης, καθώς ο έλεγχος αυτών δεν υποκαθιστά την ελεγκτική αρμοδιότητα των δικαιοδοτικών οργάνων. Απορρίπτει τις συνεκδικαζόμενες προσφυγές και την υπέρ της πρώτης προσφυγής ασκηθείσα παρέμβαση. Δεν ανακαλεί την 22/2025 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου.

  • ΑΠΟΦΑΣΗ 1384/2024 Έβδομο Τμήμα 

Τίτλος: Τεκμηρίωση κριτηρίου τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας – Υποχρεωτική εμπειρία εκτέλεσης σύμβασης σε φορέα του Δημοσίου

Περίληψη: Ανάπλαση Αθλητικών Εγκαταστάσεων. Προγραμματική Σύμβαση ΟΤΑ με Αναπτυξιακό Οργανισμό. Ευρεία διακριτική ευχέρεια αναθετουσών αρχών να ορίσουν τις απαιτήσεις που, κατά την κρίση τους, διασφαλίζουν ότι οι προσφέροντες διαθέτουν τις απαιτούμενες τεχνικές και επαγγελματικές ικανότητες για την εκτέλεσή της σύμβασης σε κατάλληλο επίπεδο ποιότητας. Η ευχέρειά τους, όμως, αυτή δεν είναι απεριόριστη, καθόσον όλες οι τιθέμενες απαιτήσεις πρέπει να συνδέονται και να τελούν σε αναλογία προς το αντικείμενο της υπό ανάθεση σύμβασης. Τυχόν περιορισμοί στην πρόσβαση στον διαγωνισμό πρέπει να δικαιολογούνται από επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος και να αποδεικνύεται ότι ο σκοπός για τον οποίο θεσπίστηκαν δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εξίσου αποτελεσματικά με λιγότερο περιοριστικό για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού τρόπο. Όρος διακήρυξης, ο οποίος, χωρίς επίκληση σοβαρού λόγου δημοσίου συμφέροντος, συναρτά την παραδεκτή συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία από τη συνδρομή εμπειρίας σε φορείς του δημοσίου τομέα και μόνο, περιορίζει υπέρμετρα τον ελεύθερο ανταγωνισμό και αντίκειται στις αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας.

Τίτλος: Παρέμβαση – Τεκμηρίωση σκοπιμότητας Προμήθειας

Περίληψη: Προμήθεια συσσιτίου Μονάδων και Υπηρεσιών του Στρατού Ξηράς (ΣΞ). Ανοικτός διεθνής ηλεκτρονικός διαγωνισμός. Στερούνται εννόμου συμφέροντος παρέμβασης όσοι, αν και συμμετείχαν σε δημόσιο διαγωνισμό, δεν κατέστησαν αντισυμβαλλόμενοι της αναθέτουσας αρχής, είτε διότι η προσφορά τους απορρίφθηκε σε κάποιο στάδιο του διαγωνισμού είτε διότι κατατάχθηκαν σε σειρά μειοδοσίας επόμενη της πρώτης και δεν κηρύχθηκαν ανάδοχοι. Απαίτηση τεκμηρίωσης της σκοπιμότητας της προμήθειας προς διασφάλιση της αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας των διαδικασιών ανάθεσης των δημοσίων συμβάσεων. Πρέπει να αναφέρονται συγκεκριμένα στοιχεία που έλαβαν υπόψη οι αναθέτουσες αρχές για τον προσδιορισμό των αναγκών τους, καθώς, επίσης, να τεκμηριώνεται ο προϋπολογισμό της εν λόγω προμήθειας. Τούτο ανάγεται σε στοιχείο της ωριμότητας της σύμβασης, η έλλειψη του οποίου συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια. Ρητή πρόβλεψη της διακήρυξης περί ενδεικτικών και μη δεσμευτικών ποσοτήτων και δυνατότητας μονομερούς αυξομείωσης αυτών εντός των ορίων της προϋπολογισθείσας δαπάνης. Εν προκειμένω η αναθέτουσα αρχή έχει τηρήσει την ανωτέρω απαίτηση.

Ανοιχτός διαγωνισµός µε κριτήριο ανάθεσης την πλέον συµφέρουσα από οικονοµική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιµής. Υποχρέωση λεκτικής αιτιολόγησης της βαθµολογίας που δόθηκε στην τεχνική προσφορά του µοναδικού συµµετέχοντος – Προσκόµιση εγγράφου αιτιολογίας της βαθµολογίας το πρώτον στο ∆ικαστήριο – αρµόδιο όργανο. 

Όρος της διακήρυξης µη συµβατός µε τις ισχύουσες, κατά τον χρόνο δηµοπράτησης, διατάξεις του αρ. 43 του ν. 4605/2019: η µη εφαρµογή του θα αντέκειτο στις αρχές της προστασίας δικαιολογηµένης εµπιστοσύνης και της ίσης µεταχείρισης -η πληµµέλεια της διακήρυξης δεν µπορεί να αποβεί σε βάρος διαγωνιζοµένου, που παρέλειψε να υποβάλει εµπροθέσµως δικαιολογητικά κατακύρωσης, υπολαµβάνοντας δικαιολογηµένα ότι η µη εµπρόθεσµη υποβολή τους δεν επιφέρει τον άµεσο αποκλεισµό του. Πιστοποιητικό ποιότητας ISO 22000 ή ισοδύναµο: δεν αρκεί η απλή δήλωση του οικονοµικού φορέα ότι τηρεί τις αρχές συστήµατος HACCP, αλλά απαιτείται πιστοποίηση από ανεξάρτητο διαπιστευµένο φορέα για την προσήκουσα ανάπτυξη, εφαρµογή και τήρηση του συστήµατος αυτού.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Μείνετε συντονισμένοι για τα τελευταία νέα μας!