Απόφαση 554/2025 Έβδομο Τμήμα ΕλΣυν

Νέα ή Ανακοινώσεις: 
Ανακοινώσεις
03/06/2025

Πρόεδρος: Μαρία Βλαχάκη, Αντιπρόεδρος

Εισηγητής: Ιωάννης Νταλαχάνης, Πάρεδρος

Ημ/νία Δημοσίευσης: 6.5.2025

Κρίσιμες διατάξεις: άρθρα 41, 328 παρ. 3 και 336 παρ. 1 ν. 4700/2020, 18 παρ. 1 και 75 παρ. 1 και 4 του ν. 4412/2016.

Κρίσιμες σκέψεις: 4, 7, 15, 21, 22, 24, 25

Τίτλος: Αδικαιολόγητα περιοριστικοί όροι συνιστούν ουσιώδη πλημμέλεια του διαγωνισμού, διότι πλήττουν εν τοις πράγμασι την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού.

……………………………………………………

Προσφυγές ανάκλησης. Προϋποθέσεις θεμελίωσης εννόμου συμφέροντος παρεμβαίνοντος. Κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας των υποψηφίων. Τυχόν περιορισμοί ως προς την πρόσβαση των οικονομικών φορέων στον διαγωνισμό πρέπει να δικαιολογούνται από επιτακτικό λόγο δημοσίου συμφέροντος και να αποδεικνύεται ότι ο σκοπός, για τον οποίο θεσπίστηκαν, δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εξίσου αποτελεσματικά με λιγότερο περιοριστικούς για την ανάπτυξη του ανταγωνισμού όρους. Ορθώς με την προσβαλλομένη έγινε δεκτό ότι η απαίτηση του άρθρου 2.2.6.1 της διακήρυξης η τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των υποψηφίων αναδόχων να κρίνεται βάσει της προσκόμισης από αυτούς έξι εκτελεσθεισών εντός χρονικού διαστήματος έξι και πλέον ετών συμβάσεων, αθροιστικού ποσού τουλάχιστον στο ήμισυ της προϋπολογισθείσας δαπάνης, κάθε μία εκ των οποίων να περιλαμβάνει την προμήθεια και διανομή τουλάχιστον δύο ή έξι, κατά περίπτωση, εκ των περιγραφόμενων συναφών ειδών, σε τουλάχιστον τρεις χιλιάδες ωφελούμενους και σε ποσοστό τουλάχιστον 25% σε αξία ή ποσότητα των αντίστοιχων ειδών της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο, είναι υπέρμετρα περιοριστική. Κρίση ότι με το επίμαχο άρθρο της διακήρυξης εγκαθιδρύεται ένα σχήμα απόδειξης της απαιτούμενης εμπειρίας που είναι δυσανάλογα περιοριστικό, χωρίς να αποδεικνύεται η αναγκαιότητα θέσπισης αυτού από τα έγγραφα της σύμβασης ούτε, όμως, και από το περιεχόμενο των ένδικων προσφυγών. Εξάλλου, η διεύρυνση του αντικειμένου της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο δεν τυγχάνει ποιοτικώς και ποσοτικώς τόσο ουσιώδης ώστε να δικαιολογεί τη διαφοροποίηση προς το αυστηρότερο στα κριτήρια επιλογής. Άλλωστε, η προσφυγή των υποψηφίων αναδόχων στις ικανότητες τρίτων ουδόλως δύναται να θεραπεύσει τη δυσαναλογία του τεθέντος κριτηρίου, καθώς αυτή κρίνεται αυτοτελώς και όχι σε συνάρτηση με το ότι η διακήρυξη προβλέπει τη στήριξη στις ικανότητες τρίτων. Ούτε ασκεί οποιαδήποτε επιρροή η εμπλοκή των διαχειριστικών αρχών ή των ενδιάμεσων φορέων διαχείρισης, καθώς ο έλεγχος αυτών δεν υποκαθιστά την ελεγκτική αρμοδιότητα των δικαιοδοτικών οργάνων. Απορρίπτει τις συνεκδικαζόμενες προσφυγές και την υπέρ της πρώτης προσφυγής ασκηθείσα παρέμβαση. Δεν ανακαλεί την 22/2025 πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Μείνετε συντονισμένοι για τα τελευταία νέα μας!